Lilypie First Birthday tickers

Friday, August 08, 2008

08.08.08

Tarikh keramat kata orang. Ramai yang bernikah pada hari ini. Termasuklah bekas ketua pelajar, Sekolah Tun Fatimah tahun 2003, sahabat yang dikasihi, Nurhidayah Jaris. (boleh click di sini)

Yang kedua dalam batch kini sudah menjadi isteri orang. Tahniah Dayot! “Semoga Allah membarakahi kalian dan melimpahkan barakah kepada kalian, dan mengumpulkan kalian dalam kebaikan, serta mengurniakan kalian zuriat yang memberi manfaat kepada Islam dan muslimin keseluruhannya” Amin.

Semakin ramai rakan-rakan saya yang sudah atau sedang melangkah masuk ke alam perkahwinan. Generasi sebelum-sebelum ini mungkin kurang menyokong keputusan berkahwin muda yang saya lihat semakin menular di kalangan generasi techno (generasi saya) sekarang. Tapi saya kira perkara ini lah yang harus digalakkan untuk sama-sama menjaga kemaslahatan ummah keseluruhannya. Untuk sama-sama menjaga dosa pahala kita semua supaya kita yang melihat tidak terlibat sama kerana tidak membantu mengurangkan jalan ke arah kemaksiatan yang berlaku akibat proses pernikahan yang disusahkan dan dicomplicatedkan oleh manusia sendiri.

Ya, sudah tentu mereka yang sudah nekad mengenai tindakan penting ini harus faham tanggungjawab yang perlu dipikul setalah akad dilafazkan. Memang berat, amat berat. And it should be hammered into their heads I believe! Tetapi saya juga percaya, jika ibu bapa dan anak-anak ini sama-sama berbincang secara terbuka dan memperbetulkan niat untuk apa sebenarnya ikatan tersebut perlu dihalalkan, maka InsyaAllah tidak perlu ada kerisauan melampau (sikit-sikit tu normal kut) mengenai kehidupan selepas berkahwin. For Allah is the best of Helpers.

It is often perceived by parents that their children will forever be their children. But life is real and for that we must be realistic. Realistic in the sense that we have to acknowledge the fact that those who are once young and naive can become more competent than we were. And life is also what is fated by Allah. Thus, for that we must put our trust only in Allah that He will Provide for us in whatever ways He deems best.

Kadang-kadang kita rasa seseorang itu perlu ada kerja glamour, kerja tetap dan gaji besar sebelum kita label dia sebagai "mampu". Tapi mampu yang Rasulullah sendiri maksudkan adalah mampu untuk mencari nafkah BUKAN kerja glamour. Nah, jika nyawa masih di dada, jika tenaga masih mengalir di dalam tubuh, jika semangat dan keinginan yang kuat untuk berjaya dan menjayakan Islam masih tetap utuh, itulah sebenarnya mampu yang sudah cukup untuk kita mula bertatih. Rezeki seseorang itu sudah ditetapkan sebelum ia lahir ke dunia, maka, untuk apa dirisaukan perkara yang sudah ditetapkan? Lebih baik kerisauan itu diarahkan kepada perkara kebaikan dan kebajikan yang masih banyak perlu dilangsaikan, lebih baik dirisaukan bagaimana mahu memenangkan Islam.

Haih. Entah apa-apa sudah saya bebelkan ni. Maaf jika ada yang tersinggung. Sekadar melepaskan rasa hati dan buah fikiran yang semakin berbuku di dalam diri. Mungkin kita perlu lihat kembali hadith Rasulullah dan ayat Kalamullah ini:

Bila seseorang lelaki yang kamu ridhai agama dan akhlaknya meminang(anak perempuanmu), nikahkanlah dia. Apabila engkau tidak menikahkannya, niscaya akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerusakan yang meluas.
(Hadith Riwayat Tirmidzi)


“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia telah menciptakan untuk kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepada mereka dan Allah jadikan di antara kamu perasaan mesra dan kasih sayang.” (Ar-Rum:21)

Sekadar renungan bersama. Semoga kita tidak termasuk golongan yang menyusahkan perkara yang dimudahkan Allah. Wallahualam.

1 comment:

Madame A said...

09.09.09 - keramat also what.....
10.10.10 - also keramat..........
10.11.10 - can? .................
09.11.09 - ???? .................
11.11.11 - ???? .................
12.12.12 - ???? .................
Got some more???
You think about it haaaa.........