Monday, November 30, 2009

Baitul Muslim


Hmm.. rasa dakwah sangat-sangat memerlukan kepada Baitul Muslim dua indivdu yang betul-betul faham... bukan dua individu yang betul-betul mahu.

Sejauh mana kita betul-betul memahami hakikat keimanan?

Mari, teruskan mujahadah mencari erti hidup sebagai hambaNya!

Saturday, November 28, 2009

Khilaf Diri

Daei juga manusia.
Manusia yang berhati dan perasaan.
Manusia yang lemah dan bernafsu.
Manusia yang ada sifat amarah.
Manusia yang setiap masa dihasut syaitan.

Ampunkan kekhilafan diri ini.
Aku hanya insan biasa.
Aku lemah..
='(



Friday, November 27, 2009

Aku Hamba

Salam AidilAdha kepada semua saudara-saudara seiman yang saya kasihi. Cantiknya susunan Allah, malam semalam saya mentadabbur Surah Al-Saffat, dan menemui kisah ini. Maka saya ingin menuliskannya untuk kawan-kawan yang tidak sempat menatapnya sendiri.

“Dan Ibrahim berkata, ‘Sesungguhnya aku pergi menghadap kepada Tuhanku, dan Dia akan memberi petunjuk kepadaku.’ ” (Al-Saffat : ayat 99)

“Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang soleh.” (Al-Saffat: ayat 100)

“Maka Kami beri dia khabar gembira dengan seorang anak yang amat sabar.” (Al-Saffat: ayat 101)

“Maka tatkala anak itu sampai (pada umur yang sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: ‘Wahai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!’, Dia menjawab ‘Wahai ayahku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, inshaAllah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.’ “ (Al-Saffat: ayat 102)

“Tatkala kedua-duanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas di atas tengkuk(nya), (nyatalah kesabaran kedua-duanya)” (Al-Saffat: ayat 103)

“Dan Kami panggillah dia: ‘Wahai Ibrahim, ” (Al-Saffat: ayat 104)

“Sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu, sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.” (Al-Saffat: ayat 105)

“Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata.” (Al-Saffat: ayat 106)

“Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar.” (Al-Saffat: ayat 107)

“Kami abadikan untuk Ibrahim itu (pujian yang baik) di kalangan orang-orang yang datang kemudian.” (Al-Saffat: ayat 108)

“iaitu: ‘Kesejahteraan dilimpahkan atas Ibrahim’ ” (Al-Saffat: ayat 109)

“Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.” (Al-Saffat : ayat 110)

“Sesungguhnya dia termasuk hamba-hamba Kami yang beriman.” (Al-Saffat: ayat 111)

Inilah kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, Allah ceritakan untuk kita ‘orang-orang yang datang kemudian’. Begitu benarnya dan tulusnya ucapan-ucapan dari bibir mereka, hingga Allah mengabadikan dialog perbualan antara mereka berdua di dalam Al-Quran untuk kita pelajari dan selami. Memetik kata-kata Nabi Ismail yang masih muda, yang Allah mengiyakannya sebagai ‘anak yang amat sabar’, mempamerkan keimanan setanding ayahnya..

‘..Wahai ayahku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, inshaAllah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.’ (Apalah pula agaknya nilai kata-kata yang keluar dari bibir kita? Recording in progress by Rokib & Atid..)

Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail membuktikan penyerahan diri yang penuh kepada Allah SWT. Seseorang yang menyerahkan dan menundukkan jiwanya, jasadnya, hartanya, hidupnya dan segala-gala yang dimiliki untuk Allah, itulah dia seorang Muslim. Telah nampak hakikat kehambaan yang sejati dalam kisah ini. Bahawa sang hamba tidak ada pilihan kecuali untuk taat patuh secara tulus kepada Tuhannya, walau apapun yang terjadi. Ini suatu teladan kehambaan yang mesti ditiru setiap orang beriman yang berjuang mengejar darjat kehambaan, merasa bahawa Allah itu Maha Agung dalam hatinya.

Dan tidak ada jalan lain untuk merasa hamba, melainkan dengan taat yang total, tanpa soal, tanpa takut-takut dan tanpa ragu kepada setiap perintah Tuhannya – seperti Ibrahim, seperti Ismail dan tidak lupa, seperti ibu Nabi Ismail, Hajar ketika ia akur ditinggalkan di tengah-tengah gurun dahulu.

Kerana itu, Allah membuat persaksian, satu pengisytiharan yang mulia dalam ayat seterusnya,
“Sesungguhnya dia termasuk hamba-hamba Kami yang beriman.” (Al-Saffat: ayat 111)

Hebatnya pengorbanan mereka, Allah mengabadikan kisah keluarga ini - percakapannya, perlakuannya bahkan lokasinya dalam ibadah haji dan korban, serta dijadikan hari raya AidilAdha. Supaya setiap Muslim akan bercermin kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail pada setiap tahun.

Ia bukan sekadar tentang ritual ibadah atau adat berhari raya. Ini kisah kehambaan, kisah ketaatan dan kisah kecintaan kepada Allah SWT. Moga kita dapat membangun semangat dan jiwa kehambaan persis Nabi Ibrahim dan Ismail dalam hidup kita sehari-hari.

~Halwa Hati~ (click for direct link)

Thursday, November 26, 2009

Hakikat Bahagia

Akak ChooMy,
Best dapat curhat dengan akak tadi. Tiba-tiba rasa macam baru kenal akak yang sebenar. Hehe. Apalah kita ni, kata 'adik-beradik' kan? Tapi baru nak kenal diri masing-masing.

Hmm, bukan senang kan nak terus tsabat. Nak melawan arus duniawi yang sentiasa mengheret kita ke arah kebinasaan.. Kalau kita tak ada sisters kita yang sentiasa mengalirkan kekuatan pada kita.

Saya bertuah, kak, sebab saya ada akak yang sentiasa doakan saya. Saya bertuah, kak, sebab ada sisters yang sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk saya. Doa yang tak putus-putus daripada sisters-sisters saya yang solehah wa muslehah lah yang menguatkan saya setiap hari.

Kadang-kadang saya terlupa perkara ni. Kadang-kadang saya rasa lonely (padahal saya sentiasa ada Allah!). Huhu. Itulah syaitan memang pandai mencucuk-cucuk. Siaplah syaitan, kat akhirat nanti, kita sorak ramai-ramai sebab dia masuk neraka. Moga Allah izinkan kita masuk syurga...

Saya tak tahu lah kenapa saya tiba-tiba tulis entry yang cali (ni bahasa brunei) ni, tapi saya nak akak tau satu benda yang sangat penting.. saya sangat, sangat, sangat sayannnnggggg kan akak fillah!

Kita support and doakan each other, occay? =)

Bahagia itu dari dalam diri
Kesannya zahir rupanya maknawi
Terpendam bagai permata di dasar hati

Bahagia itu ada pada hati
Bertakhta di kerajaan diri
Terbenam bagai mutiara di lautan nurani

Bahagia itu ada di jiwa
Mahkota di singgahsana rasa
Bahagia itu adalah suatu ketenangan

Bila susah tiada gelisah
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa
Bukankah Tuhan telah berfirman
Ketahuilah dengan mengingati Allah
Jiwa kan menjadi tenang

Kebahagiaan itu suatu kesyukuran
Bila kaya jadi insan pemurah
Bila berkuasa amanah
Bila berjaya tidak alpa
Bila sihat tidak lupakan Tuhan

Hakikatnya bahagia itu
Adalah ketenangan
Bila hati mengingati Tuhan

Semua insan kan mengerti
Maksud terseni Ilahi
Itulah zikir yang hakiki

Wednesday, November 25, 2009

Of hope dan faith

Life, they say, is full of ups and downs. Today you are happy, tomorrow full of sorrows. The wheels of existence churning the naked truth of reality only to prove that what doesn't kill you, will only make you stronger.

The challenge that we face each day, to move forward with hope that what ever we do today will bring the best out of tomorrow.

But hope, is always like the kindling flame of a candlelight fire. Real but small, most often covered within the shadows of doubt. You can hope, but you can never be too sure.

So, how then do we survive this torment of evil thoughts? Of the fear, that hope will only make the disappointment and grief of dejection even more apparent than it would have appeared to be, amplified to a thousand degree.

To have trust. To have faith.

Say: "He is my Lord! There is no god but He!
In Him I put my trust, and to Him I shall return."

[Ar-Ra`d 13:30]



Kalau bukan padaNya, pada siapa lagi mampu disandarkan peritnya hati ini?

Bukankah ujian itu petanda bahawa tingkatan iman kita sedang diberi peluang untuk diangkat ke darjat yang lebih tinggi dari yang sebelumnya?

Takut. Tipu kalau tak takut. Siapa nak ujian susah-susah. Kalau boleh, nak hidup kat dunia ni senang-lenang goyang kaki. Mati nanti terus masuk syurga.

Tapi kalau kita menolak ujian, tak rasa ke kita macam menipu diri sendiri? Ingat senang ke nak masuk syurga? (Waaa, ganazz nye.. =P)

Sampai bila nak berada pada tahap ni? Oh, kalau Allah masih bagi peluang dengan datangnya ujian demi ujian demia ujian tak pe lagi, tapi kalau Allah terus matikan hati untuk merasai nikmatnya iman... aduh, jauhkanlah Ya Allah! Tak mauuuuu...

Langkah harus terus laju. Hati harus tekad. Keyakinan harus teguh, hanya pada Allah. Yakin bahawa apa pun yang bakal terjadi nanti, adalah yang terbaik yang telah digariskan buat diri.

"Inilah jalanku! Aku dan orang-orang yang mengikutiku
mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata."
[Yusuf, 12:108]

Have complete faith. There is no turning back!

"Lets have faith that right makes might;
and in that faith let us, to the end,
dare to do our duty as we understand it."

- Abraham Lincoln

Monday, November 23, 2009

Rahmat Ujian

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu


*Sedang mencari ilham untuk menulis. Writer's block for the past few weeks. Asyik copy-paste je. Hoho. Doakan! Ayuh terus mujahadah.

Saturday, November 21, 2009

Milik siapa hati ini... Allah!



Wahai Bakal Suamiku,

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yang wujud di mana-mana. Tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli syurga, memimpinku ke arah tuju yang satu. Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf A.S yang mampu mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua hatimu. Itu janji Allah. Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan kau zahirkan perasaanmu itu kepadaku kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk berbuat begitu. Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’. Aku takut perlakuanmu itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak. Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang diinfak seluruhnya pada mencari redha Ilahi.

Aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untuk berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu. Akan aku kesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itulah impianku. Aku pasti berendam airmata darah andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu padaku. Bukan itu yang aku impikan. Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu. Kerana dengan mencintai Allah kau akan mencintaiku kerana-Nya. Cinta itu lebih abadi dari cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

Aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukuplah dengan kesenangan yang telah diberikan ibubapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta untuk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu terhadap agamamu. Aku tidak akan sekali-kali bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih bermakna bagiku.

Dariku,

Bakal isterimu

(Extracted from www.iluvislam.com)



"...In Him I place my trust,
and all those who trust should trust in Him alone.”
[12:67]


Friday, November 13, 2009

Blog

Salam,

I would like to share my other blog with everyone - Islam Is Beautiful. It has actually been started since 2007 but rarely updated. Now, insyaAllah I will try to update it frequently. I will be posting spiritual stuff that has touched my heart there. Most of it might be articles or blog entries written by other people. Occasionally when it strikes me, I might write something myself, if I haven't already posted it here. Hehe. Do have a look if you're up to some enlightenment of the soul! ;)

Yours truly.

Monday, November 09, 2009

Kekuatan itu dari Allah!


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com



Segala puji bagi Allah yang telah memberi petunjuk dan hidayah kepada kita, yang telah mencurahkan nikmat-nikmat agung tanpa henti setiap hari malah setiap saat untuk kita, yang tidak pernah merungut dan menghantar halilintar atas dosa-dosa dan kelalaian kita, yang tanpa penat atau lelah terus menerus mendokong awan nan biru di pundak langit tanpa sedetik pun ia jatuh ke bumi.

Wahai Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang!
Wahai Yang Maha Pengampun, Maha Mengasihani!

Apabila jiwa yang kotor kian hanyut dalam noda-noda kealpaan, apabila diri merasa betapa tidak layaknya kaki berpijak di bumi Tuhan, apabila hati meronta-ronta untuk melepaskan diri dari cengkaman zulumat jahiliyah, namun kekuatan itu seolah-olah satu perkara asing yang terlalu sukar untuk digapai, apabila ruh terasa bagai kehilangan hakikat keimanan...

Ingin sekali berlari pulang kepangkuan Sang Kekasih. Ingin sekali merasakan diri dalam dakapanNya, erat yang mampu meleraikan segala kekusutan jiwa.

Tapi.. layakkah? Mahukah Si Dia menerima ku kembali?

Allah…
Inginku hentikan langkah ini,
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan,
Semangat tenggelam,
Lemah daya,
Haruskah aku mengalah,
Namun jiwaku berbisik,
Inilah dugaan.

Dan seketika, segerombolan panglima-panglima iblis seolah-olah bersorak keriangan kerana berjaya melunturkan semangat seorang pejuang barisan mujahid Islam.

Sekali-kali tidak!

Sesungguhnya, Allah adalah Rabb sekalian alam dan tiada kuasa yang dapat menandingi kuasaNya. Tiada kehendak yang mampu melawan kehendakNya. Maka, tewaslah sekali lagi iblis-iblis tersebut buat kesekalian kalinya.

Allah…
Pimpinlah diriku,
Tuk bangkit semula,
Meneruskan langkah,
Perjuangan ini,
Cekalkan hati dan semangatku,
Kurniakan ketabahan,
Agar mimpi jadi nyata,
PadaMu ku meminta.

Kalau bukan padaNya, pada siapa lagi hati ini harus merintih meraih kekuatan dan kasih? For if He forsake you, NO ONE can help you.

Daku mohon agung kudratMu,
wahai Tuhan yang satu,
segalanya dariMu.

"Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata, 'Sungguh, aku termasuk dalam orang-orang Muslim (yang berserah diri)'. Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia. Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang sabar, dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar."
Al-Fushshilat (41:33-35)

Sunday, November 08, 2009

Lillahitaala.

I have to find back my beginning.
I have to find it so I can make a difference.
Not for myself, but for those I love.
For humanity.
Self-pity is never an option.
Because of Allah.

~Finding strength~

Daei tak sepatutnya terlampau beremosi!

At this moment, I am sitting in the storeroom (where the public PC of our home is located) anxiously waiting for the parliament of 4/5E to agree upon a conclusive affirmation of the right course of action.

It is surprisingly an oxymoronic state of confusion to me frankly. You are given one life and the choices to choose from as to what kind of life you want to lead. But somehow your life is decided by others who will not only NOT live it for you, they might also have already gone to the next world by the time you are only half way embarking on it.

It is alright if it turns out that they choices were right. But if it doesn't, well don't blame me if I start blaming them!

O Allah forgive me for my emotional outburst. I am only a girl, and a girl is sometimes allowed to have some say in her future if not at all, no?

Sorry for this nuisance of an entry. I'll post a better entry next time around.

People, do pray for the best for me.

Wednesday, November 04, 2009

Langkah Tercipta

Semalam aku kelukaan,
kecewa kehampaan,
mencalar ketabahan,
mimpi yang sering ku harapkan,
menjadi kenyataan,
namun tak kesampaian.

Allah…
Inginku hentikan langkah ini,
bagaikan tak mampu untuk ku bertahan,
semangat tenggelam,
lemah daya,
haruskah aku mengalah,
namun jiwaku berbisik,
inilah dugaan.

Dan langkahku kini terbuka,
pada hikmah dugaan,
uji keimanan (menguji keimanan),
tak dilontarkanNya ujian,
di luar kekuatan,
setiap diri insan.

Allah…
Pimpinlah diriku,
tuk bangkit semula,
meneruskan langkah,
perjuangan ini,
cekalkan hati dan semangatku,
kurniakan ketabahan,
agar mimpi jadi nyata,
padaMu ku meminta.

Daku mohon agung kudratMu,
wahai Tuhan yang satu,
segalanya dariMu.

Tuesday, November 03, 2009

In search of the person I lost along the way

Sometimes you plan and you expect so many things to happen. And you hope and you pray that what you wish for will come true. Sometimes you think you are doing the right thing, but in the end you were blinded by the fact that the devil never fails to seduce you into the world of sins with you thinking that it is just mere temptations.

What am I babbling about?

Hasbunallah wa nikmal wakeel.

To Allah, the Lord of All, I succumb my whole life to. No one knows better.